Vatten är fantastiskt! Prova att ha vatten i tankarna hela tiden och var öppen för var ni ser vatten - i alla dess fantasiska former. Det finns överallt! Som dimma t ex...
- Igår såg jag dimma hemma! Tänk om vi kunde fånga den.
- Ja, hur skulle du göra då?
- Ta en hink med lock!
Det enkla är oftast det bästa. Och självklart triggas pedagogernas tankar att fundera kring dimma - och hur en kan göra om en skulle vilja fånga den... Vi får se hur det slutar.
Vid frukostbordet upptäckte vi att dimman hade kommit till oss. Kanske ville den bli fångad? I alla fall en stund...
Men faktum var att när vi kom ut upptäckte vi något ännu mer fantastiskt...
- Titta, det kommer dimma ur munnen!
- Ur min med!
- Oj, har alla en dimma i sig?
Ja, idag verkade det inte bättre! Alla hade en dimma i sin kropp. Brinner det i oss? En viktig fråga. Och väldigt nära "sanningen"...
- Titta! Dimman har fastnat i spindelnätet!
Vilken spindel va'?! :)
Vi var tvungna att prova det där med dimma lite till så vi kollade vad som händer om en andas på en spegel...
... som fått ligga en stund i kylen.
Och vet ni vad?
Den finns där med!
Vi funderar lite på hur det blir dimma:
- När man blandar varm luft med kall luft - DÅ blir det dimma!
Visdom!
Det där med vattnets olika former hör ni... Det är lite där vi har tänkt oss att lägga fokus.
Hur tänker vi då?
I läroplanen för grundskolan (ja, det är ju det vi förbereder oss för att möta med all förförståelse som är möjlig och med massor av erfarenheter att knyta an ny kunskap till) står det:
I årskurs 1–3:
Material och ämnen i vår omgivning
Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning.
Ja, så då gör vi väl det då. Och närmar oss det på alla sätt en kan tänka sig och på det sätt som passar 5-åringar bäst - med hela kroppen och med alla sinnen.
Ni vet ju hur vi har byggt kanaler och sett saker flyta och sjunka (eller "drunkna"... egna referenser som sakta utökas...) och nu går vi in i nya faser. Eller aggregationstillstånd. Alltså alla former som vatten i det här fallet kan befinna sig i. Vi använder oss också av ordet former när vi pratar med barnen. Det visar sig nämligen att när elever i skolan möts av att vatten kan ha olika former så är erfarenheten som många av dem har till ordet form, trianglar och kvadrater. Det är former som de känner igen! Men det verkar mycket märkligt att vatten skulle ha formen av en triangel. Och också märkligt att i sitt eget huvud försöka förstå det medan en samtidigt förväntas fundera kring molekylers rörelsehastighet... Ord har många betydelser. Vi gillar ord. Och det blir inte så konstigt när en får uppleva med hela kroppen.
Jo. Det där med flyter/sjunker - det är inte så att vi bara släpper det. Vi håller på för fullt att färdigställa en hel hamn full av båtar...
En del är gjorda av bark - vilket var ursprungsidén - en del av annat material som flyter. Än så länge är det trä som gäller... Men var det slutar det vet ingen! Än. :)
Förresten - apropå vatten - vi funderar mycket kring hur vatten ser ut, vad vatten gör och var vatten finns? På den första frågan - hur vatten ser ut - svarade många blått. Vad säger ni?
För vi upptäckte nämligen att det inte var den enda färgen... Men kolla ni också!
Vi ses då!
Här.
Där.
Eller båda.
Och snart på föräldramötet!!! Åh, vad det ska bli roligt! :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar