tisdag 17 september 2013

Snacka slang...

... eller: Hur allt började.
 
Det här har fått mogna lite i tanken - men nu var det dags. Tror vi! Vi Vipor är ju inte speciellt tvärsäkra av oss...
Tankarna på vad årets tema ska handla om har likom skvalpat runt i våra frökenhuvuden och vi har stött och blött dem. Provat lite allt möjligt. Undersökt. Observerat. Och varit nära barnen! Då får en lära sig ett och annat.
 
Även i år är vårt prioriterade mål (ni minns Läroplanen, eller hur?) naturvetenskap och nu i kombination med språk och konflikthantering. Naturvetenskap började vi lyfta redan förra året i och med arbetet med "Det växande trädet". För Bofinkarnas del innebar det, som ni säkert minns, till en början en stor nyfikenhet på insekter, som sedan ledde oss vidare till en massa plantering och ett stort fågelintresse. Genom det arbetet lärde vi oss mycket om samband i naturen. Har en väl fått en nyfikenhet inom det området - ja, då lämnar det en inte så lätt. Som tur är! Vi tycker nog att fler borde få upp ögonen för samband i naturen för den kommer inte att överleva utan lite hjälp nu om en säger så... Nåja! Detta ska ju handla om förskolan. ;) Men här läggs en grund till nästa generations samhällsmedborgare och kanske en och annan beslutsfattare. Låt oss hoppas att grunden blir god. :) NU - tillbaka till målen!
 
Hur tänker vi då?
 
En kan tycka att tre mål är mycket. Och det är det! Men - det är så finurligt att målen liksom kompletterar varandra så att en kan se dem lite som en enhet. Perfekt.
 
Förskolan ska sträva efter att varje barn
 
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap (Lpfö98, rev 2010)

Ser ni? Sedan kommer språkmålen som sammanfattningsvis bland annat handlar om att ge barnen ett nyanserat språk, uppmuntra till att utveckla ett intresse för symboler (alltså bokstäver och siffror  o s v) och  kommunikation. Och i och med kommunikationen så närmar vi oss också konflikthanteringen. Vi kan ta dem mer detaljerat i ett annat inlägg men ni ser att det där med att språk hänger ganska tätt ihop  både med ett naturvetenskapligt arbetssätt och konflikthantering. Språk är viktgt. På Vipan språkar vi mycket!

Så vi jobbar vidare ungefär som vanligt men med en liten annan inriktning. Barnen har även i år utvecklat lite parallella spår som vi tänker följa - alla med anknytning till våra mål. Vi började med insekter -  men nu börjar de ju gå i dvala eller somna in för gott och då är det temat lite uttömt. En vill ju gärna kunna studera saker på riktigt och inte bara titta i böcker eller på nätet... Då bjöd oss den låååååånga sköööööna sommaren på en god idé - VATTEN! Kanske har ni skänkt oss en och annan inte så nöjd tanke när ni har hämtat hem lite lagom blöta och halv- (eller hel...) smutiga små änglar på eftermiddagen när vi har lekt av oss vid ute-diskbänken. Men ni förstår så mycket vi lär oss!
Det blev en helt ny lek och ett nytt lärande som började när vi helt enkelt lade till slangar vid vattnet för några veckor sedan...
 
Det handlade om transport:
 
Till en början var det spännande att bara leda vattnet på nya vägar...





Sedan ville vi göra ett vattenfall...
 













... och som grädde på moset fick vi också en flod.
 
- Jag ska flyta vattnet!
- Hur tänker du då?
- Vattnet ska flyta.
- Vattnet rinner. Vad kan flyta på vattnet?
- Sakerna. Kompisarna!
- Kan en sten flyta på vattnet?
- Nej! Den är tung. Och hård!
- Ja. Är en båt tung eller lätt tycker du?
- Tung!
- Kan en båt flyta?
- Ja.
- Men den var ju tung - som stenen. Varför flyter den ändå?
- Den är hal!
 
Vi reflekterar över densitet här... Och flytkraft (Archimedes princip). Är inte det stort?




Idag, några veckor senare, får vi andledning att fundera vidare kring hur en kan transportera vatten. Vi har ju vatten väldigt tillgängligt i vårt stora skapanderum och ibland vill en ju prova saker även inomhus. Kan vattnet stanna på staffliet, t ex? Det kunde det. Men hur får vi bort det? Slang är bra att ha...
 

... men det finns ju fler metoder...

 




Här dyker ett mätglas upp också. Och vi börjar fundera kring olika måttenheter... Hur mycket är en deciliter egentligen?

Observera tummen!




 Det gäller att ha tumme med vatten när en experimenterar!
 
Parallellt med vattnet löper ett annat spår. Det är inget hinder att vara delaktig i så många spår en vill. Allt erbjuds till alla. Den som vill antar erbjudandet. Ni minns mjölkkartongerna som vi samlade. Nu närmade de sig 100-talet och vi började fundera kring hur en ska gå till väga när en vill bygga ett slott som en kan gå in i...




Vi började med att tejpa ihop dem så att de liknade tegelstenar.

 
Så mycket som möjligt fick en klara sig själv. Och det är fantastiskt att se hur alla hjälps åt för att lösa problemen!



staplade vi. Högt blev det!


Men inte så hållbart eller stabilt...
 
- Vi måste limma! Med limpistolen - annars håller det inte!


Sagt och gjort!
 


 
Tillsammans!
 


Men när vi började jobba på höjden visade det sig att det inte var riktigt hållbart ens med limpistol.

Då började vi se oss omkring...


Ett par raska fötter, tillhörande en byggare, tog med sig kameran och sprang ut för att dokumentera hur Staren-huset är byggt...


... och kommer tillbaka med något som ger oss ledtrådar...
 
Nu har vi jobbat länge så vi bestämmer oss för att vi behöver en paus från limmandet. Samtidigt inser vi att vi beöver en större plats för det här arbetet så...
 
 
... en limhörna växer fram och vi flyttar hela bygget dit.

 
Småbygget får samla ihop sig på en plats tillsammans med djur och dockor. Det blev en bonus!
 
När allt stort arbete är över är det skönt att sätta sig med något lite lättare som också känns lockande. Lite skrivande.
 
 
- Kan du hjälpa mig att skriva namnen?
 
Vi gör det såklart tillsammans. Men samtidigt ger vi förslag på hur man kan klara sig på egen hand...
 

Namnlapparna från förra året hänger med i år också. De är bra att ha till mycket. De är lite modifierade i år bara. Versal initial och resten gemener. Utveckling!

Som vanligt jobbar vi ju i grupper tisdag - torsdag. Det är det bästa att vi har möjlighet till det nu! Så medan två pedagoger var inne och jobbade med vatten och konstruktion så gick den andra gruppen - de Blå Kaninerna -  tillsammns med två pedagoger på utflykt och plockade japanska lyktor hos "vår" Gullbritt. Mer om det i ett senare inlägg! :)

Nu tar vi kväll och laddar batterier inför morgondagens nya äventyr. Det ryktas om en promenad - fast inte så långt som till Jordtorpsåsen den här gången. En får ju variera sig!

Vi ses imorgon! Här eller där. Eller båda!

2 kommentarer:

  1. Härligt tänk ni har! Inspirerande. Kul att få vara delaktig i er verksamhet!! Tack för denna blogg!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera