onsdag 13 november 2013

En blandning

 

Ibland blir det bara så - en salig blandning.
 
Häng med!
 
 
Här dyker en nygammal bekant upp...
 
-Titta vad jag gjort! En slända.

 

När det spelades memory i form av "Småkryp" kom matematiken in. Vi upptäckte par, lika, olika, jämföra, hur många, flest, minst, mest och  turordning. Även bilderna jämfördes - djuren hade lika och olika många ben. Påfågelöga och nässelfjäril är inte lika - fast nästan. Blomfluga och geting inte är samma - fast de är jättelika!

 

 

- Det här byggdes av kaplastavar - VIPAN.

 
 
-Vad står det här?  
 
När vi var på promenad uppmärksammades olika skyltar.
Vi ljudade och pratade även om varför skylten stod där den stod. 
 
 
 
Det fanns fler skyltar som uppmärksammades på vår promenad.
 
 
 
 Vi pratade om vad som fanns under den här skylten och vilka bokstäver som fanns på den.
 
 
 

-Vad står det här?

Barnen är väldigt intresserade av bokstäverna i sin omgivning och vad det står för något. Kanske kan de ta reda på vilken gata de bor på/by så kan vi arbeta vidare med det här? Gärna en bild på gatunammnet. Gärna gatunummret också. Kamera har vi som ni kan få låna hem.
 
 
 
-Vad betyder den här skylten? frågar pedagogen
-Att man få gå här.
 
 
Tyngdlagen i fokus.
Hur gör man så att det väger lika mycket?
 
 
De kom på att om man rör på sig så går det bättre.
 
 
Så här kan man göra...  
 
 
...och så här... 
   
...och sist men inte minst så här! :)
 
Apropå ben...

 
Många och långa.
 
I "snicken" jobbar vi på...
 

... sågar... 



 
... spikar...
 

 
... sågar OCH spikar!



 
Jo... och så längtar vi till Jordtorpsåsen. Snart är det dags för nya långpromenader. Med matsäck. Och varm choklad! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar